onsdag 19 december 2012

Trav!

Ikväll var det dags för ett ridpass igen. Det kändes bra, Harsk var lugn och stabil i boxen, inte så mycket stök. Tog ut honom på banan och longerade lite först. Han visade inga tendenser till bus, så jag satt upp.

Det märks rätt tydligt att han inte har samma självförtroende i ridning som tex tömkörning. Han söker mycket stöd och är rätt vinglig men börjar bli mer avslappnad. Idag var målet att vi skulle trava lite. Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra med röstkommandon, vad som känns bäst.Om jag ska skilja på rid- och körkommandon eller inte. Men eftersom han just nu känns rätt bekväm med "s" för trav började vi med det. Så utan pådriv från backen tränade vi övergångar idag. De första var lite svåra men sedan fattade han galoppen (hahaha) och travade riktigt fint med iaf lite bjudning framåt. Ett tag gick det så fort att jag blev typ rädd. Fast enligt Emma var det ungefär arbetstrav...

Är så nöjd med min bamse! Och snart får vi köpa en kortare sadelgjord!

5 kommentarer:

  1. Det är bara framsteg med er! Jätteskoj och jag är så glad för din(er) skull :D Snart följer ni ut och busar i skogen med mig och Fajjen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken för bakslag blir ju allt mer överhängande ju mer framsteg vi gör! Men just nu är jag helt klart stolt och nöjd över bamse!Och lagom till våren kanske vi är redo för bus i skogen. Men lite tidigare kanske vi kan iaf rida lite lugnt i skogarna! ;)

      Radera
  2. Det såg skitbra ut när ni travade :)

    sv: Ja det är inte omöjligt att det kan vara lite så för mig med. Lotus känns det som vi alla tagit ett stort kliv frammåt men med Gucci går allt sååå segt just nu. Måste få hjälp!

    SvaraRadera
  3. Gucci kommer inte få vila, nu vill jag sätta igång på riktigt :) går jättebra att rida han är som en gammal ridskolehäst.. Att longera innan behövs verkligen inte längre haha därför kanske lite mat inte skulle skada!

    btw så var din lurv hur dryg som helst igår när jag skulle ta in gucci. jag försökte låta lite arg och vifta bort han men han backade som mest ett steg som han sedan gick fram igen efter 1 sekund! -Baaaraa lite mys! Ta mig med, kolla jag är såhäääääär söt (trycka mulen i pannan)Lyckades dock krångla ut Gucci ur hagen och Harsken såg lite lbesviken ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars stackars Harsk... Och det är då trist för man kan ju inte bli arg på Harsk på riktigt för då får man ju inte med sig Gurkan för då blir han förnärmad.

      Radera