lördag 8 december 2012

Känner lugnet

(För att följande utrop ska låta så som jag tänker mig så måste du tänka på Olle i Pistvakt)

En sån dag!

Dagen började enormt tidigt för att vara lördag. Redan tjugo över sex ringde klockan för att påminna mig om att jag skulle upp och åka ut till Harsken som nattade på SURF. I gårkväll kom jag faktiskt hem rätt tidigt, typ vid 22-tiden. Då var det bara att ta hand om de små fyrbenta och sedan sussa gott.

Jag hade bestämt mig för att denna gång skulle jag minsann köra! Och när jag selat på och skulle spänna för så sa jag lite försiktigt till Yvonne, att jag hade nog nästan tänkt att jag skulle prova trava med vagn idag. Skulle det gå åt skogen så kunde han ju inte rymma någonstans i alla fall. Sagt och gjort. Jag körde honom några varv innan jag vågade ge trav-kommandot. Men jag hade inte behövt vara så orolig. Första gången jag "s-ade" honom så gjorde han ett halvt Harskpip, lättade lite bak (tack till den som uppfann slagremmen!) slängde med huvudet = alla typiska Harsktecken för bus, och sedan travade han vidare. Det blev liksom inte värre än så, och jag är mycket nöjd. Visserligen tyckte han väggarna i ridhuset var urläskiga och gick som en banan men inget bus. Det gick så bra att jag bad Yvonne koppla lös "säkerhetslinan" så jag fick köra själv. Det kan inte vara många fler gånger än tio som han faktiskt har dragit en vagn, än mindre med någon i vagnen. Så vi skrittade runt, gjorde lite volter och till slut så slappnade han av och vågade gå nära väggen också. Då avslutade vi dagen och det var en mycket nöjd Harsk och matte!

Givetvis blev vi filmade på vår egen lilla körtur, väntar med spänning på filmerna av Yvonne. Fick se ett litet smakprov och är nöjd med att Harsk faktiskt har framåtbjudning, jag tror det blir lättare då!

När vi kom hem igen blev det lite julpynt i form av granris i stallet. Hängde upp äpplen i boxen i år igen till Harsk. Jag hoppas han kommer ihåg dem från ifjol så han slipper bli lika rädd för dem som han blev då.

Nu ska jag krypa ner i soffan och njuta av vin, en ostbricka, en bra film och mysa med mannen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar