lördag 5 januari 2013

Lördagsträning

Idag var det på nytt ett pass på SURF. Nu är medlemsavgiften betald och har även numer anläggningskort. Så nu blir det till att både rida och köra så det står härliga till! Och idag när jag vi skulle lasta och åka hem orkade han inte ens tjura ihop. Behövde bara sätta ytterst lite press på honom så gick han raka vägen in. De tre senaste gångerna vi lastat har han dessutom vara helt cool och stått helt lugnt inne i transporten trots att det varit lite bökigt och svårt att stänga bakom honom. Och när väl lämmen är uppe ser han också väldigt tillfreds ut, på ett annat sätt än tidigare. Om inte annat så är dessa träningstillfällen på SURF nyttiga för Harsk och hans lastträning.

Eftersom jag lämnat in vagnen för ombyggnation så tömkörde vi i ridhuset. Det är rätt länge sedan nu som vi gjorde det och jag kände mig lite ringrostig med både spö och tömmar. Måste dock säga att mitt nya lättviktsspö (glasfiberspö från Fleck) är helt klart värt varenda krona! Alla andra spön jag provat har jag fått i kramp i armen av för att de är för tunga men detta märkte jag inte ens att jag hade. Mycket bra.

Vi tränade mest att öka och minska, både trav och skritt. Han har lättare för att öka, det kommandot tar han på en gång. Att minska är inte riktigt lika lätt, men jag misstänker att det är för att jag inte riktigt stödjer upp honom på rätt sätt. Försöker att bara använda rösten i ett första läge, för en eventuell dragkamp kommer jag ändå att förlora. Mot slutet travade vi på volt, gjorde halter från trav och upp i trav från halt, ökade och minskade. Då kom han ner i en rätt fin form, men han har en bit kvar till det där riktiga trampet. Givetvis var han också otroligt nöjd med sig själv efteråt, med all rätt.

Efter att ha ställt in honom i stallet så var det dags för lille Lotus att köras. Jag hade igår googlat fram en skiss på en precisionsbana som jag följde till en viss del när jag ställde upp nio hinder. Med facit i hand blev det lite för mycket vänstersvängar. Får öva lite på mina banbyggarkunskaper till nästa gång. Matilda inledde och körde banan och det gick över förväntan. Sedan provade Yvonne och körde på en tid en bit under Matildas. Och när jag sedan skulle prova så kom givetvis tävlingsdjävulen fram i mig och eftersom Lotus är så himla fin att köra gick det rätt fort, vi sladdade genom kurvorna. Ändå så slog Matilda mig i sin sista runda tidsmässigt, men jag hade andra bästa tiden och inga fel. Känner mig rätt nöjd över vår insats.

Jag som sa att jag aldrig skulle våga köra "fort". Men när jag råkade säga det högt till Sofia, som tävlade Lotus förra sommaren, skrattade hon bara åt mig sa hon bara att finns det minsta gnutta tävlingsmänniska i mig kommer den att blossa upp för fullt och det kommer gå undan. Jag tror att hon har rätt. Det som känns bra är att i (om jag förstått det rätt) de tävlingar man gör i debutantklass så konkurrerar man inte mot någon. Tror det är precis vad vi behöver till en början.

Imorgon då gör vi vår första ridlektion någonsin. Hoppas att vi klarar oss från att stupa i backen denna gång. Är faktiskt lite nervös.


3 kommentarer:

  1. va är det ingen total i debutantklass? För då är det ju konkurans :D

    SvaraRadera
  2. haha det var skitkul idag! Haha men undrar vad flk kommer säga när vi tjoar omkring som vi gör. Får groomen prata med kusken på percisionen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är samma regler som i dressyren, tyvärr. Vi får ha roligt medan vi kan!:-D Och jag vet faktiskt inte om det är konkurrens. Clear round-bedömning innebär väl det?

      Radera