onsdag 24 april 2013

Stel...

Jag vet inte riktigt vad jag har gett mig in på, men i kväll ska jag i alla fall ha ridlektion för Erica Steegmans. Då det var väldigt länge sedan jag red honom (bortsett från typ fem minuter när han var helt konstig och spänd) bestämde jag mig igår för att provrida och se hur det ligger till. Emma var mitt "ridförkläde". Bestämde mig för att longera honom lite innan och han kändes rätt trög (i måndags longerades han i ungefär 40 minuter så möjligen har han inte tipp topp energi). När jag väl skulle sitta upp gick Emma med mig ett tag och höll i longerlinan. Mot slutet släpptes vi fria.

Jag kan konstatera att jag inte alls är i någon ridform, särskilt inte en unghäst. Tygeln glappar, benen pekar åt alla håll, har noll balans och kan inte styra. Det är inte för intet som jag känner mig som en rätt usel ryttare och tycker väldans synd om Harsk som ska bära upp mig. Tycker det är mycket trist att Jessicka har slutat, tror att Harsken hade behövt någon som kan rida för att utvecklas framåt. Därav har jag då bokat in ridlektioner för Erica. När vi har tömkört har hon varit hård men rättvis, därför kommer det bli ytterst intressant och höra vad hon har att säga om oss. Återkommer i den frågan.

Det jag kan konstatera efter gårdagens pass är att jag har problem med koordinationen. Jag förstår inte riktigt hur jag ska klara av att komma ihåg att hålla om med skänkeln, driva, ha stöd på tygeln, titta dit jag ska - samtidigt. Jag fick kramp i vaderna av att driva på honom och är öm i insida lår redan nu, hur kommer det bli imorgon undrar jag (eller egentligen vet jag precis hur det kommer kännas, vill bara inte låtsas om det).

1 kommentar:

  1. Tycker ni var duktiga igår :-) Blir spännande att höra hur det gick för Erica :-D

    SvaraRadera