onsdag 24 april 2013

Ridlektion nr 1

Så var den då avklarad, den första "riktiga" ridlektionen. Efter gårdagen kände jag mig inte särskilt hoppfull, men nu finns det lite hopp inser jag.

Vi tränade på väldigt basala saker. Min sits och position, händernas position, att titta dit jag ska och inte flaxa med huvudet. Erica ville att jag skulle hålla händerna högre än vad jag är van vid, och från början kändes det verkligen som om jag hade händerna under hakan. När jag tittar på bilderna så inser jag att det är bara inbilla, eller kanske lite höga.

Sedan fick jag träna på att följa med i Harsks takt, inte att jucka. Det var också för mig något helt nytt, varför har ingen sagt det till mig tidigare? En annan uppenbarelse var ju att det är tummen som ska hålla tygeln, inte pek- och lillfinger (för vissa kanske detta är självklartheter men det var skrämmande nog nyheter för mig).

Som jag nämnt tidigare, så tränade vi idag mest på att jag ska låta tyglarna vara och bara rida med kroppen. Han är inte helt tacksam att svänga i böjen nere mot hagarna där de andra hästarna står, men lade vi svängen lite tidigare gick det bättre.

Är väldigt trött nu, lektionen pågick ungefär en timme. Erica berömde oss båda och hon konstaterade att jag är lättlärd (öhhh va??). Hon tycker också att jag ska rida med spö, dels för att inte behöva skänkla honom död och sedan blir det en liten uppmuntranspinne. Lite tips fick vi med oss längs vägen, så vi har lite att träna på dessa två veckor. Efter lektionen var Harsk nöjd, och jag var nöjd.

Elina kom förbi och var väldigt hjälpsam i början och fick leda lite. Sedan tog hon sig glatt an kameran så här när jag, dator, kamera blir kompatibel kommer det bilder!

1 kommentar: