tisdag 25 februari 2014

Äntligen!

Igår kunde jag äntligen motionera Harsken - vilken lycka! Elina skulle rida så jag passade på att tömköra honom innan, för att känna lite på honom och se hur han sköter sig nuförtiden. Han är lite uttråkad och har använt sitt huvud till att hitta på dumheter istället. Som till exempel att han inte ska kunna göra en travfattning utan dra ner och sedan slänga med huvudet. Tidigare gjorde han det EN gång om han var riktigt pigg, men nu är det hela tiden. Förut har jag inte brytt mig om att korrigera det, tänkt att det var lite bus, men nu känns det för genomtänkt. Citat från igår (med argaste stämman) " Äh, lägg av med sådan dumheter! Du är alldeles för stor för det nu!"

Lyckades till slut få honom stabil från marken, då fick Elina sitta upp. Där blev det samma sak, och dessutom vägrade han lyssna på avsaktning utan ångade på. Försökte hjälpa Elina från marken och efter ca 50 minuter var Harsk tillräckligt uppmärksam för att lydigt göra en snygg travfattning och sedan en mjuk och följsam avsaktning.

Finns lite att arbeta med. Ikväll ska jag se om vi inte kan dra harven på ridbanan, så det får gå lite tungt för honom. Han är i behov av aktivering. Min tumme känns helt okej, synd att fogarna protesterar när jag går eller står lite för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar